2020 har uden sammenligning været det bedste år for elbiler og plugin hybridbiler i Danmark nogensinde, men alligevel foretrækker størstedelen af forbrugerne stadig biler med benzin- eller dieselmotorer. Det viser bilsalgstallene fra De Danske Bilimportører for december 2020 og året 2020 som helhed.
Samlet for hele 2020 blev der indregistreret 198.132 nye biler i Danmark, og 61% af de biler kører på benzin, 23% på diesel og 16% er enten elbiler eller plugin hybridbiler. Det tydeliggør ifølge Gitte Seeberg, adm. direktør hos AutoBranchen Danmark, at Danmark stadig har et stykke vej med hensyn til den grønne omstilling.
“Danmark fik kort før julen 2020 nye bilafgifter, der skal sende langt flere grønne biler ud på de danske veje og gøre det dyrere at vælge en fossilbil. Bilsalgstallene viser dog, at vi har at stykke vej endnu, når seks ud af ti nye biler stadig sælges med benzinmotorer”, siger Gitte Seeberg og tilføjer:
”Mange afventer transportkommissionens anden delrapport, som især skal fokusere på den vigtige infrastruktur med ladestandere til de elektriske biler. Det er vigtigt, hvis den grønne omstilling for alvor skal op i tempo”.
Du kan læse meget mere om de nye 2021-bilafgifter i AutoBranchen Danmarks store tema-univers her.
Større udbud af biler på strøm
I løbet af 2020 blev der indregistreret 14.234 elbiler og 18.248 plugin hybridbiler. Samlet svarer det til 16% af det samlede salg, og det vidner om, at udbuddet af el- og hybridbiler steg markant i 2020.
“Salgsudviklingen viser, at flere danskere dels har råd til enten elbiler eller en plugin hybridbiler og ikke mindst kan se en hverdag med opladning frem for optakning hænge sammen. Det er meget vigtigt, hvis vi skal helt i mål med den grønne omstilling af vores transportsektor”, forklarer Gitte Seeberg.
Tre mærker i front
Året som helhed vender ikke op og ned på det store billede, når det handler om danskernes foretrukne bilmærker. Her ligger Volkswagen, Peugeot og Toyota på top-3, mens Ford er lige efter godt hjulpet af et massivt salg af plugin hybridversionen af modellen Kuga.
“Heldigvis er langt de fleste bilmærker kommet igennem 2020 bedre end frygtet, da corona-virussen for alvor ramte Danmark i marts. Generelt er de nye bilafgifter og så corona-vaccinerne med til at løfte humøret en smule i autobranchen her ved indgangen til 2021. Jeg håber, det holder”, siger Gitte Seeberg.
Med et samlet 2020-salg på 198.132 biler endte salget godt 12% under rekordåret 2019, hvor der kom plader på hele 225.581 nye biler.
Tal og grafik
Herunder finder du et mere detaljeret markedsoverblik lavet af AutoBranchen Danmark på baggrund af tal fra De Danske Bilimportører.