AutoBranchen Danmark kvitterer for, at statsminister Mette Frederiksen (S) og de øvrige partier nu har genåbnet dele af landet, men havde gerne set at grænserne også var blevet åbnet.
Der er stærkt behov for, at der kan komme gang i virksomhedshjulene igen. Autobranchen er en af de brancher, som rammes hårdest af de økonomiske kriser og en faldende forbrugeroptimisme. Branchen er også meget afhængig af, at varerne kan bevæge sig frit over grænserne.
”Det er godt, der nu kan komme mere gang i virksomhederne og den økonomiske aktivitet igen. Det har været en meget svær tid med en hård opbremsning af bilsalget.”, siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg.
Men regeringen burde også have åbnet grænserne. Rigtig mange virksomheder er afhængige af, at varerne kan komme ind og ud af landet. Knap 30% af medlemmerne har oplevet problemer med de lukkede grænser. Både biler og varer er blevet stærkt forsinket. Det er problematisk for salget af biler til slutkunden og i forhold til reparationer på værkstederne, hvor bilerne må stå i længere tid.
”Jeg havde gerne set, at grænserne var blevet åbent. Det har stor betydning for virksomhederne, at varerne kan komme ind og ud af landet uproblematisk. Det er temmelig besværligt i dag for mange. Vi har måttet hjælpe medlemmer med at komme over grænsen og ind i Tyskland, fordi myndighederne ikke har talt ordentligt sammen i forhold til, hvad der er et anerkendelsesværdigt formål. Det har krævet ekstra meget papirarbejde og været ekstremt bøvlet”, siger administrerende direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg og fortsætter:
Planlægning svær uden langtsigtet plan
”Jeg havde også gerne set, at statsministeren havde åbnet mere op for den langsigtede plan. Hvordan forventer regeringen at corona-smitten vil udvikle sig, og hvilke scenarier kan vi forvente at stå over for i efteråret? Vi ved, at vi kommer til at stå med en anden bølge af smitten. Virksomhederne har et behov for at kunne tage højde for det i deres planlægning. Det gælder levebrødet og livsværket for rigtig mange virksomhedsejere. Denne del var fuldstændig fraværende”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, som også understreger, at der er behov for et fortsat fokus på hjælpepakkerne.
”Vi står midt i krisen. Rigtig mange virksomheder er virkelig nødstedte. Der er fortsat brug for hjælpepakkerne til at komme igennem krisen. Mange biler har eksempelvis lang leveringstid, hvilket vil sige, der er en forsinkelse på likviditeten. Derfor vil vi først se de alvorligste konsekvenser om nogle måneder for branchen”, afslutter Gitte Seeberg.
AutoBranchen Danmark appellerer til at, regeringen gør hjælpepakkerne mere fleksible i den kommende tid. De lange leveringstider på biler betyder, at tabet først realiseres nogle måneder senere, når betalingen falder. På det tidspunkt dækker hjælpepakkerne ikke længere. Regeringen bør også udskyde betalingen af registreringsafgiften i mindst tre måneder, så der kan skabes likviditet i virksomhederne. Det er særligt vigtigt i en situation, hvor 80% af virksomhederne i autobranchen melder om en kraftig nedgang i omsætningen.