Folketinget har vedtaget, at ansøgninger om lønkompensation og kompensation til selvstændige kan udbetales uden den ordinære sagsbehandling i Erhvervsstyrelsen.
I de seneste dage har medierne været fyldt med cases om virksomheder, der akut mangler likviditet under Covid-19-krisen. En stor del af problemet har været, at det har taget lang tid for Erhvervsstyrelsen at sagsbehandle og udbetale pengene fra de mange hjælpepakker, som Folketinget har vedtaget.
SMV Danmark har lavet en medlemsundersøgelse, der viser, at kun 46 procent har fået udbetalt lønkompensation, selvom aftalen blev vedtaget i Folketinget den 24. marts. Endnu værre ser det ud med kompensation for manglende omsætning og kompensation for faste omkostninger, hvor hhv. 16 og 2 procent har fået udbetalt deres kompensation.
Et skridt på vejen
Derfor har Folketinget den 29. april vedtaget et aktstykke, hvor korrekt udfyldte ansøgninger til lønkompensation og kompensation for selvstændige, der har ansøgt senest den 28. april ikke vil få behandlet deres sag som under normale omstændigheder. Der vil i stedet ske en straksudbetaling af det ansøgte beløb med henblik på at nå det inden 1. maj 2020. Efterfølgende vil Erhvervsstyrelsen behandle ansøgningerne og kræve fejlagtig udbetalt kompensation tilbagebetalt.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, er glad for, at regering og folketing har lyttet til likviditetsudfordringerne i erhvervslivet.
”Det er godt, at erhvervslivets likviditetsbehov er blevet hørt på Christiansborg. Der er store udfordringer i autobranchen, hvor næsten halvdelen af bilhusene har set salgsnedgange på over 80 procent. Det er lønningsdag i dag og en del virksomheder ville have svært ved at udbetale lønninger, hvis ikke straksudbetalingen var blevet vedtaget”, siger Gitte Seeberg.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør understreger, at regering og folketing stadig har meget arbejde foran sig.
”Der er stadig store problemer med hjælpepakkerne fx med udbetaling af refusion af faste udgifter, som burde have været omfattet af denne løsning. Tilsvarende oplever vi stadig, at autobranchens virksomheder med leveringstid ikke kan få godtgjort det reelle tab, der først kan vise sig om tre måneder, når nye biler bestilt i marts og april kan blive leveret. Nogle medlemmer bliver også modregnet i kompensation, fordi de har haft underskud i 2019 fx pga. udvidelse af forretningen. AutoBranchen Danmark har længe forsøgt at styrke forhandleres likviditet med en udskydelse af registreringsafgiften – også her mangler vi fortsat en afklaring fra Folketinget”, siger Gitte Seeberg.