Erhvervsstyrelsen har udsendt en ny bekendtgørelse og vejledning om, hvordan din virksomhed kan ansøge om at få refunderet faste omkostninger.
Siden Folketinget den 18. april vedtog en udvidelse af ordningen, hvor virksomheder kan få refunderet faste omkostninger af staten, har vi afventet de helt præcise regler for ordningen. Indholdet af den udvidede ordning kan ses her.
Erhvervsstyrelsen har nu præciseret reglerne for ordningen gennem en bekendtgørelse og en vejledning til ansøgning. Bekendtgørelsen og vejledningen indeholder følgende nye og vigtige punkter for AutoBranchen Danmarks medlemmer:
- Ansøgningsfristen udvides til den 31. august 2020.
- Inden 12. december 2020 skal virksomheden have indsendt en opgørelse over faktiske omkostninger og omsætning til Erhvervsstyrelsen. Hvis der er afvigelser mellem den indsendte dokumentation før og efter brug af ordningen, vil Erhvervsstyrelsen foretage en efterregulering.
- Ydermere er der ingen administrative klagemuligheder over Erhvervsstyrelsens afgørelser.
Underskud behøver ikke være et problem
AutoBranchen Danmark har siden indførslen arbejdet på at sikre mere fleksibilitet i ordningen. Flere medlemmer har meddelt at referenceperioden – som er april-juni 2019 for perioden 9. marts-8. juni og juli 2019 for perioden 9.juni-8. juli – udgør et problem for dem. Det skyldes bl.a. leveringstid på nye biler, udvidelse af forretning og underskud i 2019.
Normalt vil virksomheder med underskud blive modregnet i kompensation. Men i vejledningen har Erhvervsstyrelsen præciseret, at virksomheder med underskud i 2019 kan benytte en anden referenceperiode, hvis der foreligger ekstraordinære omstændigheder. Erhvervsstyrelsen har nu defineret en liste med, hvad de ekstraordinære omstændigheder er.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør, Gitte Seeberg, er glad for, at Erhvervsstyrelsen har lyttet til den kritik, som AutoBranchen Danmark sammen med andre organisationer har rejst af den manglende fleksibilitet i ordningen.
”Vi har bedt Erhvervsstyrelsen gøre andre referenceperioder tilgængelige for virksomheder, hvor perioden i 2019 ikke er retvisende. Det er meget tilfredsstillende, at man nu har konkretiseret under hvilke omstændigheder, at virksomheder kan fravige den normale referenceperiode. Det gælder for eksempel, hvis underskuddet i 2019 skyldes klimainvesteringer og vækstinitiativer. Vi arbejder videre med at sikre, at virksomheder med leveringstid kan få lov at benytte en anden referenceperiode eller opgørelsesmetode”, siger Gitte Seeberg.
Læs mere og ansøg på virk.dk
Liste over ekstraordinære omstændigheder
Listen over ekstraordinære omstændigheder, hvis du har haft underskud i 2019 er:
- Klimainvesteringer
- Investeringer i energioptimering
- Investeringer i automatisering og digitalisering
- Omstruktureringsomkostninger, som lever op til IAS 37 definitioner/krav eller lignende i årsregnskabsloven
- Ekstraordinære vækstinvesteringer baseret på formaliserede planer. Disse skal være vedtaget og igangsat, dvs. der er afholdt omkostninger hertil.
- Ekstraordinære strukturelle omkostninger eller hensættelser, fx fejl på en hel model-serie, som gør, at der skal foretages garantireparationer.
- Ekstraordinære omkostninger eller hensættelser sfa. fx IT-kriminalitet, svindel begået af medarbejdere eller tabte retssager.
- Ekstraordinære omstændigheder som følge af sygdom, brand, storm eller lignende hændelser, som resulterer i midlertidige tab.