Hvis du som bilforhandler, autolakerer eller lignede holder events for kunder eller samarbejdspartnere, tager du måske fotos til begivenhederne. Men kræver det egentlig et samtykke, hvis du nu eksempelvis tager et gruppefoto til et åbent hus, et cykelarrangement eller tilsvarende?
Ja. Det er konsekvensen af en revidering fra Datatilsynet jf. GDPR om fotos på nettet. Ida Nynne Daarbak Jensen, jurist hos AutoBranchen Danmark, uddyber regelsættet:
“Tidligere var der betragtelig forskel på et portrætfoto og et såkaldt situationsfoto. Portrætfotoet er i sig selv nemt at afkode. Det angår billeder, hvor man specifikt fokuserer på en person. Disse fotos kræver samtykke. Situationsfotoet er derimod, når der er mange mennesker på fotoet. Det kunne eksempelvis være fotos fra et event hos en bilforhandler. Tidligere var reglerne for situationsfotos lidt mere vage. Men fremover kræves det, at eksempelvis en bilforhandler kigger på karakteren af fotoet. Er det rimeligt? Kan det være krænkende? Kan det udnyttes på en utilsigtet måde? De spørgsmål skal man fremover stille sig selv”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.
Er der tale om billeder med børn og unge, gælder en særlig beskyttelse, fordi børn og unge oftest er mindre bevidste om de risici og konsekvenser, der kan være forbundet med offentliggørelse af billeder.
Sådan garderer I jer bedst
Fremover er det derfor vigtigt, at man som indehaver af enten et bilhus, et autolak-værksted eller lignende opstiller en fast procedure for fotomateriale taget under forskellige forhold med kunder, besøgende eller andre på. Der skal altså foretages en konkret vurdering af, om et billede kan offentliggøres uden samtykke eller ej.
“Der er en stigende bevidsthed i samfundet om, at vores fotos, persondata og lignende kan leve et liv online, som vi ikke er klar over eller på nogen måde har givet samtykke til. Det gælder især i forhold til marketingsmateriale. Derfor skal virksomheder også stramme op på deres procedurer med fotos”, siger Ida Nynne Daarbak Jensen.