En medlemsundersøgelse viser, at bilforhandlerne forventer faldende bilsalg i 2. kvartal. Særligt nyvognsforhandlerne forventer udfordringer i de kommende måneder.
AutoBranchen Danmark har i en medlemsundersøgelse spurgt bilforhandlere og leasingselskaber til deres forventninger til bilsalget i andet kvartal af 2022. Resultaterne er dyster læsning, der præges af krigen i Ukraine.
I undersøgelsen svarer 66 procent respondenterne, at krigen i Ukraine påvirker deres forretning. Det er særligt nyvognsforhandlerne, der bliver ramt, da 74 procent svarer, at deres forretning er påvirket af krigen i Ukraine. Derimod påvirkes “kun” 57 procent af brugtvognsforhandlerne i undersøgelsen AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg uddyber resultaterne:
”Kunderne holder på pengene, fordi de er bekymrede for inflation, de høje energipriser og det bliver kun være af, at der er stor mangel på biler. Krigen i Ukraine har også gjort mangel på komponenter til nye biler endnu værre. Konsekvensen er desværre, at flere kunder ser tiden an, inden de køber eller bestiller en bil, der kan have rigtig lang leveringstid.”
Forventer markant lavere bilsalg
Konklusionen på den store usikkerhed er, at hele 51 procent forventer et faldende bilsalg i 2. kvartal sammenlignet med 1. kvartal 2022. Kun 13 procent forventer en fremgang i bilsalget i 2. kvartal. For nyvognsforhandlerne er det 63 procent, der forventer tilbagegang 2. kvartal. Til gengæld forventer “kun” 39 procent af brugtvognsforhandlerne tilbagegang i 2. kvartal.
Der tegner sig et lignende billede mht. forventningerne for hele 2022, når der sammenlignes med sidste år. Kun 14 procent forventer øget salg, mens 46 procent forventer mindre salg, hvorimod 19 procent forventer et markant mindre bilsalg. Igen er det nyvognsforhandlerne, der har udsigt til de største problemer, da hele 28 procent forventer en markant nedgang i bilsalget.
Gitte Seeberg fortæller om baggrunden for de dystre udsigter:
”84 procent af dem, der forventer et faldende bilsalg, peger på krigen i Ukraine som forklaring, mens 70 procent mener, at mangel på komponenter også spiller ind. Vi oplever desværre at krigen foruden at skabe usikkerhed blandt forbrugerne også gør det endnu sværere at skaffe de nødvendige komponenter til bilproduktionen, hvilket gør situationen endnu værre for de berørte forhandlere,” fortæller Gitte Seeberg.
I undersøgelsen er branchen også blevet spurgt til, om de høje priser på benzin og diesel har betydning for, hvilke biler kunderne vælger. Her tegner der sig et mudret billede, da 11 procent svarer, at flere vælger elbiler, 34 procent at flere vælger en mere brændstoføkonomisk bil, mens 21 procent ikke mener, at prisen på brændstof har betydning. Den sidste tredjedel svarer “ved ikke”.
Undersøgelsen er foretaget blandt 97 respondenter i perioden 9-14. marts 2022.