Med kun en uge tilbage af maj, offentliggjorde Forbrugerombudsmanden nye retningslinjer for prismarkedsføring.
Ændringerne indebærer blandt andet, at en vare fremover skal have haft sin normalpris i mindst 30 dage, før prisen kan bruges som sammenligningsgrundlag ved en prisnedsættelse. Den tidligere seks-ugers periode ændres dermed til en 30-dages periode. Som en konsekvens heraf ændres perioden for, hvor længe et tilbud må vare forholdsmæssigt fra to uger til 10 dage.
Reglerne trådte i kraft den 28. maj, og du kan studere dem nærmere direkte hos Forbrugerombudsmanden her
“Vi anbefaler vores medlemmer om at være opmærksomme på den nye regel. Den kan nemlig få betydning eksempelvis ved kortvarige kampagner,” siger jurist i AutoBranchen Danmark, Naser Al-Zakta.
De nye regler skyldes en ny bestemmelse i prismærkningsbekendtgørelsen, der regulerer hvilken normalpris de erhvervsdrivende skal oplyse ved prisnedsættelser. Retningslinjerne er udarbejdet efter forhandlinger med Forbrugerrådet Tænk og en række erhvervsorganisationer.
Der er ingen undtagelser til den nye regel i prismærkningsbekendtgørelsen, og de erhvervsdrivende vil derfor ikke længere kunne markedsføre kortvarige kampagner af 3-dages varighed, uden at afbryde normalprisperioden på de 30 dage, hvilket har været muligt efter de tidligere retningslinjer. Hvis ikke en pris har været gældende i mindst 30 dage forinden et tilbud, kan prisen således ikke anvendes som en normalpris ved markedsføring af et tilbud.
Hvis en vare markedsføres med en tilbudspris på 400 kr. i et Black Friday tilbud i slutningen af november, vil den erhvervsdrivende derfor skulle oplyse denne pris som normalprisen, hvis samme produkt sættes på juletilbud i december.