Første hold på en den nye efteruddannelse kaldet certificeret værkstedstaksator er blevet færdige fra Forsikringsakademiet i Rungsted. Det omfatter blandt andre chefkonsulent Nicky Bobak fra AutoBranchens Videncenter. At dømme efter både deltagere og taksator, som har været censor ved uddannelses afslutning, klædes skadereparatører på værksteder nu langt bedre på, når de skal vurdere om en anmeldt skade dækkes af forsikringen eller rådgive kunder om den proces, som en skadet bil skal igennem.
Mange reparatører får i stigende grad flere forsikringsopgaver sendt i deres retning, og nu kan de i endnu højere grad blive skarpere på de love og regler, som gælder på forsikringsområdet.
Børge Fabrin Brodersen er kvalitetskonsulent og taksator hos Gjensidige Forsikring. Han var censor for flere af kursisterne på den nye efteruddannelse, og han er positiv over for, at branchefolk nu klædes bedre på om forsikringssager.
”Jeg var meget imponeret over niveauet, og jeg tror på, at vi fremover ser en langt bedre forståelse mellem værksted, forsikringsselskab og i sidste ende kunden. Det betyder, at værkstedet og forsikringsselskabet er langt bedre afstemt, hvilket betyder mindre bøvl for kunderne og et kortere besøg på værkstedet”, fortæller Børge Fabrin Brodersen.
Godt for bundlinjen
Med andre ord bliver den reparatør eller ansvarlige for forsikringsskader på et pladeværksted skarpere på de mange regler og love, som gælder på forsikringsområdet. Det giver i sidste ende en bedre, mere fair og klar kommunikation med kunderne, når deres biler triller ind med buler, lakskader og lignende.
”Det er selvfølgelig lidt svært at spå om, men i takt med at flere opgørelse bliver bedre og godkendes hurtigere, falder behovet for at have lånebiler ude at køre i længere tid også. Det er godt for bundlinjen på værkstedet, og kunderne får hurtigere bilerne tilbage”, fortæller Børge Fabrin Brodersen fra Gjensidige og tilføjer:
”Det er jo en fælles kunde, vi har. Derfor er alle interesserede i, at den rådgivning og kommunikation, som kunden modtager, er så faglig og professionel som muligt. Og her synes jeg, det tegner rigtig godt baseret på dem, jeg var censor for på kurset”.
Skærer unødvendige led væk
Spørger man Thomas Romer Nielsen, som arbejder på Forsikringsakademiet i Rungsted, om et af succeskriterierne for uddannelse, så var det også, at den skal forsøge at skæ
re nogle af de unødvendige led væk, som oftest kan opstå mellem kunde, værksted og forsikringsselskab.
”Som certificeret værkstedstaksator kan man håndtere sagerne fra A til Z, uden at der opstår en masse tilbageløb til selskabet. Det kan man, fordi kursisten har den nødvendige grundlæggende viden om forsikringsprodukterne, hvad de dækker og hvad der er juridisk korrekt”, siger Thomas Romer Nielsen.
Uddannelsen kører over 12 uger, og Forsikringsakademiet anbefaler, at man bruger mellem 15 og 20 timers forberedelse inden den første dag. De foreløbige tilbagemeldinger er da også gode.
”Jeg synes, vi er kommet rigtig godt fra start med et hold stærkt engagerede folk fra autobranchen. Deres tilbagemeldinger fortæller os, at vi har ramt skiven ret præcist i forhold til de emner og udfordringer, de møder i løbet af en arbejdsdag. Det vil sige, at det de har lært på uddannelsen, har de kunnet tage i brug umiddelbart efter”, siger Thomas Romer Nielsen.
Hvis du er interesseret i uddannelsen, kan du læse mere om den på det her link.