Hos Rasmus Damsgaard Autolakering er der tjek på målsætningen. Forretningen er blevet udvidet med pladeværksted og medarbejderstaben er støt og roligt vokset.
Han gør det med små armbevægelser, men det er tydeligt, at kun 35-årige Karl Damsgaard er leder af en virksomhed i vækst. Han har vel noget nær danmarksrekord i hurtigt svendebrev som autolakerer, og nu ejer han den virksomhed, som hans far, Rasmus Damsgaard, etablerede i 1970.
”Oprindeligt var jeg klejnsmed, og jeg tog mit svendebrev som autolakerer på to uger. Jeg kunne meritoverføre en hel del,” fortæller Karl Damsgaard på en helt almindelig torsdag i december. En helt almindelig dag, som byder på masser af aktivitet i både pladeværksted og malerværksted.
Helt almindelig er dagen måske ikke alligevel, for han har lige været afbrudt i sit arbejde, da Arbejdstilsynet kom uanmeldt forbi. Men som han selv siger, så gik det nu helt fint og smertefrit.
Det startede i 2005
Karl Damsgaard begyndte selv i virksomheden i 2005, og han købte sig ind i 2009. Seks år senere var virksomheden hans, og på samme tid etablerede han Au2skader.dk sammen med barndomsvennen Dennis, som står for driften af den del af virksomheden. Sidste år indgik han aftale med den nærliggende Mazda-forhander ”Bilcentrum” om at stå for at lave deres skadesarbejde.
”Som autolakerer er jeg virkelig blevet overrasket over, hvor komplicerede opgaverne kan være på karrosseridelen. At skifte en dør handler ikke bare om fire skruer,” siger Karl Damsgaard med et grin.
Autolakeringen har han nemlig i bogstaveligste forstand snuset til hele sit liv. Når far var i sprøjtekabinen stod fire-årige Karl i hjørnet med maske på og betragtede hans arbejde.
”Derfor føles det her jo som min hjemmebane. Jeg har rendt rundt her altid.” Nu er det Rasmus Damsgaard, der ”render rundt” på sønnens virksomhed.
”Han hjælper lidt, og vi ser ham hver dag, men han blander sig ikke,” siger Karl Damsgaard.
Samarbejde med Qars-kæden
Rasmus Damsgaard Autolakering ApS er medlem af Qars-kæden, som tidligere hed LakExperten. Det samarbejde er han glad for, og samtidig har han selv en god virksomhed, som han trods hård konkurrence i lakeringsbranchen, er fuld af fortrøstning overfor.
”Man må tænke over, hvad man vil. Vil man stille sig tilfreds med, hvad man har, eller vil man videre. Jeg kunne ikke se, at vores autolakering kunne blive større uden, at gøre drastiske ting. Så blev det en udvidelse med skadecenter. Det er jeg glad for. Nu kommer vi bredere ud,” siger han, mens han viser rundt
i virksomheden, hvor der står adskillige personbiler i både karrosseriværkstedet og på malerværkstedet, og samtidig skal måles både campingvogne og en traktor.
Man er under tidspres i branchen
På spørgsmålet om, hvor han ser, at branchen er på vej hen, lader Karl Damsgaard skinne igennem, at han ikke er imponeret over presset fra forsikringsselskaberne. Krav om rabatter og andre krav af forskellig art gør, at tidspresset bliver enormt.
”Det er svært for karrosseriteknikerne at nå at tjene deres egen løn ind. Man bruger tid på bilen inden man når at få betaling for sin arbejdstid. Så kan der være krav om, at bilen på værkstedet skal vaskes og støvsuges. Og når den afleveres, får du en beskidt lånebil tilbage, så skal den også vaskes. Det tidsforbrug får vi ikke betaling for,” siger han.
Rasmus Damsgaard Autolakering har ca. 20 medarbejdere. Lige nu tæller medarbejderstaben tre lærlinge på karrosseriværkstedet og to i malerværkstedet.
Artiklen er fra AutoBranchen Danmarks magasin Lak & Karrosseri nr. 61, der udkommer fire gange om året. Du kan finde hele magasinet her