Danmarks nye registreringsafgift fjernede privatbilisternes lyst til leasing i den sidste del af 2017.
Det viser nye tal fra Danmarks Statistik, som AutoBranchen Danmark har samlet op.
Dagbladet Politiken afslørede i slutningen af august 2017, at en ny registreringsafgift var på vej. Forhandlingerne blev nærmest ført i pressen, og med ét slag var bilmarkedet usikkert.
Det betød, at andelen af privatleasede biler i forhold til samme periode året før, faldt med 45 procent i oktober, 50 procent i november og 46 procent i december.
”Der er ting i den nye registreringsafgift som ikke er hensigtsmæssige, men det er overordentligt positivt, at der nu er kommet nogenlunde fair konkurrencevilkår på markedet,” siger Gitte Seeberg, der er adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Efter et voldsomt dyk i sensommeren kom erhvervsleasing til gengæld tilbage på niveau i årets sidste to måneder.
Samlet for året faldt andelen af leasede biler med 2 procent. De nye regler for leasingbiler har gjort leasingmarkedet mindre attraktivt blandt private, mens det for virksomhederne allerede i november blev attraktivt igen at lease biler.
Salget af nye biler led også et knæk – det første i en årrække og formentlig en følge af finanslovsforhandlingerne. Helt op til de lækkede finanslovsforhandlinger havde salgstallene ellers tydet på endnu et rekordstort bilsalg i Danmark.
I alt blev der solgt 221.492 nye biler i Danmark i 2017. Det er 0,4 procent færre end i 2016.