De fleste på arbejdsmarkedet går kampberedte til lønsamtale en gang om året. Måske siger chefen ok til en stigning, eller også må man væbne sig med tålmodighed og vente til året efter med at få lidt mere i posen. Men hvornår har du som autolakerer eller skadeopretter sidst gjort det samme med dit forsikringsselskab?
AutoBranchen Danmarks Videncenter anbefaler, at man som udgangspunkt tager en forhandling om timepris med sit forsikringsselskab en gang om året. Konsekvensen ved ikke at gøre det er, at man hurtigt kommer til at sakke bagud på både skadespriserne og lakpriserne. Og laves regnskabet over flere år, kan det være rigtig mange penge, fortæller Jørgen Petersen, der er forsikringskonsulent hos AutoBranchen Danmark.
“Uanset om man beregner skadespriser eller lakpriser, finder man datoen for seneste prisregulering på kontrolbladet på sine rapporter. Det kan i sidste instans blive til rigtig mange penge, hvis man gør det op over mange måneder eller flere år. Forhandling om timeprisen bør man ikke snyde sig selv for”, siger Jørgen Petersen og tilføjer:
“Det er selvfølgelig vigtigt, at alle parter er glade. Så man skal sørge for at være realistisk i forhold til den mængde biler, man har igennem værkstedet”.
Regn det igennem
Det er dog ikke den ubetingede lykke, hvis timeprisen hæves, men forsikringsselskabet som modkrav kræver større rabatter. Så selv om man få hævet fakturatimeprisen, forlanger forsikringsselskabet måske rabatten hævet, hvilket i sagens natur får effekt på bundlinjen.
“Indtjeningen skal jo hæves, og her spiller timepriser og korrekt opgørelse af skader nøgleroller. Så vi anbefaler, at man laver et samlet regnskab, så man ved, hvordan økonomien ser ud”, fortæller Jørgen Petersen fra AutoBranchen Danmarks Videncenter.
Videncenter hjælper og guider
Nogle bruger Autotaks hver dag, andre måske en gang imellem. Uanset hvor tit du bruger Autotaks, er der altid noget nyt at lære og udforske i systemet.
Jørgen Petersen i AutoBranchen Danmarks Videncenter har over 40 års erfaring fra autobranchen. Han er udlært mekaniker, pladesmed og har stort kendskab til forsikringsbranchen, hvor han i 15 år har arbejdet som taksator. Han ved med andre ord, hvordan det er at arbejde på begge side af det vigtige Autotaks-system.
Hvis systemet er gået i hårknude, kan Videncentret hjælpe dig til den korrekte opgørelse eller ved problemer med login. Du fanger Jørgen Petersen på tlf. 31 44 28 27 eller jqp@abvc.dk.