Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er ved at indlede en undersøgelse af autobranchen, når det kommer til salg af lakeringsydelser. I den forbindelse er AutoBranchen Danmark blevet kontaktet med henblik på at udlevere kontaktoplysninger på medlemmer, som køber og sælger lakeringsydelser. Det udgør en liste, som AutoBranchen Danmark, ifølge konkurrenceloven, er forpligtet til at udlevere. Eylem Ünüvar, juridisk chef supplerer:
“Vi opfordrer på det kraftigste alle medlemmer til at besvare de spørgsmål, som Konkurrencestyrelsen måtte rette mod forretningen og tilhørende lakeringsydelser. Styrelsens opgave er at forhindre eksempelvis karteldannelser eller andre former for ulovlige markedsvilkår, og nu kigges der på en forgrening af vores branche”, siger Eylem Ünüvar og tilføjer:
“Men man skal lige huske på, at en henvendelser fra Konkurrencestyrelsen jo ikke er lig med, at man er i søgelyset for noget ulovligt. Der er tale om en samlet kortlægning af et væld af aktører”, siger hun.
Konkurrence- og forbrugerstyrelsen kort fortalt
- Konkurrence- og forbrugerstyrelsen håndhæver konkurrenceloven, fremmer konkurrencen om offentlige opgaver og bidrager til at udvikle forbrugerpolitikken.
- På velfungerende markeder konkurrerer virksomhederne effektivt på alle parametre, og forbrugerne vælger let og trygt de varer og ydelser, der er til størst gavn for dem.
- Autobranchen er derfor en blandt mange brancher, som løbende kontrolles i forhold til karteller, monopoler og muligheden for fri konkurrence for alle aktører.