Den nye regerings første finanslov leverer på flere af de grønne løfter, som regeringen og dens støttepartier gav under folketingsvalget og i forståelsespapiret. Finansloven skærmer elbilerne mod afgiftsstigninger i første omgang, hvilket AutoBranchen Danmark kvitterer for, men det er desværre meget kortsigtede løsninger.
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg er skuffet over indholdet af finansloven, hun havde håbet, at regeringen havde turde sætte en varig grøn retning.
”Regeringen har sat en målsætning om 70 procents reduktion af drivhusgasser i 2030 på baggrund af det grønneste folketingsvalg og forståelsespapir nogensinde. Det er ambitiøst, og vi har travlt, hvis det mål skal nås. Det er godt, at regeringen har stoppet afgiftsstigningerne på elbiler i 2020, men vi har brug for varige løsninger”, siger Gitte Seeberg.
AutoBranchen Danmark havde gerne set, at afgiftsfritagelsen for elbiler havde varet i mindst tre år og at den var ledsaget af en pulje til opsætning af ladestandere.
”Forbrugerne er ikke anderledes end erhvervslivet – de vil have tryghed, når de investerer. Det er en stor investering at købe en elbil for hr. og fru. Danmark, derfor skal de have sikkerhed for, at deres elbils værdi ikke kollapser om et år, ellers kommer vi aldrig i nærheden af en mio. elbiler i 2030”, siger Gitte Seeberg.
Hun fortsætter: ”Jeg ved naturligvis godt, at alle venter på transportkommissionens rapport, men hvis vi skal nå de 70 procent i 2030, skal vi i gang nu. Derfor har AutoBranchen Danmark fremlagt en række forslag, der virker her og nu fx tilskud til flere ladestandere, fritagelse fra kørselsafgifter og at sætte flere penge af til at skrotte gamle dieselbiler”, siger Gitte Seeberg.
Firmabeskatning et lyspunkt
Der er også små lyspunkter i en kortsigtet finanslov. AutoBranchen Danmark kvitterer for at politikerne har lyttet til ønsket om en grønnere firmabilsbeskatning. Det er også vigtigt, at den årlige besparelse på to procent på uddannelsesområdet stoppes. Det er essentielt i brancher som vores, der vil mangle faglærte i titusindvis i det næste årti.
Desværre trækkes også lyspunkterne ned i finansloven. Tredoblingen af arveafgiften er et kæmpe problem for alle de familieejede virksomheder, der står over for et generationsskifte.
”De familieejede virksomheder vil blive drænet for kapital og mange vil blive tvunget til at optage unødig gæld, som ikke gør noget godt for virksomheden, medarbejderne eller kunderne. Jeg synes ærlig talt, at det er meget sigende at 3F og Dansk Metal er imod det forslag. De ved nemlig, at det vil komme til at koste jobs blandt deres medlemmer, og at regeringens opblødning på tilbagebetalingen ikke vil flytte noget”, siger Gitte Seeberg.
Pressehenvendelser kan rettes til Charlotte Brix Andersen, kommunikationschef hos AutoBranchen, på tlf. 3136 9400
Det siger finansloven 2020 om biler
Aftaleparterne har til hensigt, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler holdes i ro frem mod opfølgningen på anbefalingerne fra Kommissionen for grøn omstilling af personbiler.
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet er enige om, at annullere den planlagte stigning i 2020. Aftalepartierne noterer sig i den forbindelse, at Kommissionen for grøn omstilling af personbiler medio 2020 kommer med forslag til en om-lægning af bilafgifterne til fremme af grønne biler og fastholdelse af statens provenu på læn-gere sigt.
Aftaleparterne lægger vægt på, at bilafgifterne skal bidrage til den fortsatte udbredelse af grønne biler, således at de kan bidrage positivt til den grønne omstilling. Aftaleparterne er enige om, at bilafgifterne for elbiler og andre lavemissionsbiler også efter en afgiftsomlæg-ning skal understøtte en fortsat stigende udbredelse af grønne biler.
Regeringen, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Alternativet er enige om at nedsætte indfasningsprocenten for elbiler i 2020 fra 40 pct. til 20 pct. (for plug in hy-brid-biler alene vedrørende elbildelen) og at reducere bundfradraget fra 77.500 kr. til 40.000 kr.
Initiativet skønnes at medføre et mindreprovenu på 100 mio. kr. i 2020.
Aftaleparterne er desuden enige om, at det også skal være billigere at køre grønt på jobbet. Firmabiler kører typisk længere, og grønne firmabiler har derfor en relativt stor klimagevinst. Samtidig er en stor del af bilsalget i Danmark salg af brugte biler. Derfor kan grønne firmabi-ler, som videresælges efter et par års brug, være med til at fremme bilparkens grønne omstil-ling.
Aftaleparterne er derfor enige om at indføre et fradrag i beskatningsgrundlaget for grønne fir-mabiler (elbiler og plug-in hybridbiler) på 40.000 kr. fra 1. april til 31. december 2020. Initiativet skønnes at medføre et mindreprovenu efter tilbageløb og adfærd på ca. 25 mio. kr. i 2020.
Der afsættes således samlet set 125 mio. kr. i 2020.
Aftaleparterne er endvidere enige om, at afgifterne fra 2021 også skal understøtte, at virk-somhederne vælger grønne firmabiler.
Kilde: Finansministeriet