Efter sommerperioden har flere virksomheder tid til at kontakte nuværende og tidligere kunder med f.eks. gode tilbud på e-mail. Det bliver derfor meget aktuelt at se på, hvem man må kontakte og hvornår for ikke at overtræde reglerne i markedsføringsloven.
Udgangspunktet er, at man ikke må sende reklamemails til kunder på e-mail, med mindre de på forhånd har givet udtrykkeligt samtykke til det. Det er således som udgangspunkt ikke muligt at sende markedsføring til kunder, der blot i forbindelse med en tidligere henvendelse har afgivet en e-mailadresse.
Det vigtige samtykke
Følgende betingelser ved et gyldigt samtykke til at modtage reklamemails mv., er:
- Samtykket skal være frivilligt, dvs. at det ikke er en betingelse for køb
- Kunden skal i forbindelse med afgivelse af e-mailadressen være oplyst om og have accepteret, at adressen vil blive brugt af virksomheden til at sende reklame eller markedsføring
- Man må ikke sende en e-mail til kunder og bede om samtykke – det skal være indhentet forudgående
- Samtykket skal være frivilligt og informeret, dvs. ikke f.eks. forhåndsafkrydset
- Det skal fremgå, hvordan kunden vil blive kontaktet f.eks. e-mail, sms osv.
- Det skal fremgå, hvilke produkter eller kategorier af produkter virksomheden vil sende markedsføring om
- Samtykket gælder som udgangspunkt kun markedsføring fra den pågældende virksomhed
- Kunden skal gives mulighed for at tilbagekalde samtykket og derved frasige sig yderligere henvendelser
Visse undtagelser
Alle e-mails, sms-beskeder eller anden elektronisk post der indeholder markedsføring, reklame, branding af virksomheden, konkurrencer og lignende er markedsføring og omfattet af regler for markedsføring – ligesom nyhedsbreve også vil være omfattet.
Som med alle regler findes der også undtagelser. Hvis den erhvervsdrivende har modtaget kundens e-mailadresse i forbindelse med salg af en vare og/eller tjenesteydelse, der er foregået hos den erhvervsdrivende, må den erhvervsdrivende gerne markedsføre egne tilsvarende produkter eller tjenesteydelser til kunden via elektronisk post. Ydermere må spørgeskemaer og markedsundersøgelser også tilsendes kunden uden særskilt samtykke.
Retningslinjer for digital markedsføring
For at kunne sende elektronisk post til sine kunder uden særskilt samtykke kræves følgende:
- At kunden selv har oplyst sin e-mailadresse/telefonnummer
- At kunden i forbindelse med købet skal være gjort opmærksom på, at e-mailen bruges til fremsendelse af markedsføringsmateriale
- At kunden har mulighed for let og gebyrfrit at frabede sig materialet – både i forbindelse med afgivelsen af e-mailadressen til den erhvervsdrivende ved købet og ved alle efterfølgende henvendelser
- At det kun er reklame for den erhvervsdrivendes egne produkter og tjenesteydelser, dvs. at den erhvervsdrivende alene må markedsføre produkter og tjenesteydelser, som vedkommende selv udbyder eller tilbyder, og altså ikke markedsføre noget for en tredjemand eller en eventuel samarbejdspartner
- At der kun sker reklame for tilsvarende produkter eller tjenesteydelser. Hvis en forhandler f.eks. har solgt en bil til en kunde, vil markedsføring af service, reparation og vinterdæk til bilen være omfattet af bilforhandlerens ”tilsvarende produkter”.
Forbrugerombudsmanden, der er tilsynsmyndighed på området, har længe haft fokus på virksomheders afsendelse af spam. Bødestørrelserne ligger på mellem 10.000 og flere 100.000 kr. Så der er altså alt mulig grund til at sætte sig ind i og overholde reglerne om markedsføring.