”Som forhandler står du til ansvar for fejl og mangler, som bilen måtte have ved et salg til en forbruger”.
Det siger AutoBranchen Danmarks juridiske chef, Eylem Ünüvar som en reaktion på at DR’s forbruger-program Kontant har vist, at hvert 10. syn, som Færdselsstyrelsen har lavet stikprøver ved, har været utilfredsstillende. I andet halvår af 2017 har 80 procent af de utilfredsstillende syn været på grund af færdselssikkerhedsmæssige fejl, der kan betyde, at bilen ikke kan godkendes til kørsel.
Der er i programmet historier om, at flere syn bliver foretaget, uden at synshallen ser bilen, for eksempel et syn, der er foregået hjemmefra via SMS for 3.500 kroner.
AutoBranchen Danmark opfordrer bilforhandlere til at være opmærksom på, hvordan man får foretaget syn af biler, inden de bliver solgt.
“Ved salg af en brugt bil vil man ofte bruge et syn som en indikator for, at bilen er i god stand, men det er vigtigt, at man som forhandler vælger sin synshal med omhu, så man kan føle sig sikker på, at synet er foretaget på en tilfredsstillende måde”, siger Eylem Ünüvar.
Færdselsstyrelsen kontrollerer synshallerne i Danmark, og her er man opmærksom på problemerne, og styrelsen fortæller, at de systematisk går efter de brodne kar i branchen.