En hurtigere end planlagt udfasning af diesel- og benzinmotorer kan forøge en stribe bilmærkers overskud og markedsværdi, viser analyse
Seks af de største bilproducenter – Volkswagen, Stellantis, Toyota, Mercedes-Benz, BMW og Volvo – kan øge deres markedsværdi med over 800 milliarder euro, hvis de udfaser benzin- og dieselbilerne hurtigere, end de planlægger i øjeblikket og i stedet satser mere på elbiler.
Det viser en analyse, der er gennemført af Profundo.
Samtidig vil bilmærkernes profitmargin stige, viser analysen, der også viser, at elbilsproduktionen vil være mere profitabel end diesel- og benzinbilsproduktionen om tre til fem år.
“Det er finansielt selvmord for bilmærkerne at vælge en langsom udfasning af diesel- og benzinmotorerne. En langsom udfasning truer aktionærernes værdier og gambler med bilmærkernes overlevelse. Den eneste form for omstilling, der giver mening økonomisk, er en omstilling, der er hurtig,” lyder det fra Luca Bonaccorsi, der er finansiel direktør i Transport & Environment, der har bestilt analysen.
Analysefirmaet Profundo har beregnet den markedsværdi, som bilmærkerne vil kunne opnå i scenarier, hvor omstillingen sker henholdsvis hurtigere eller langsommere end aktuelt planlagt af bilproducenterne.
I gennemsnit vil de seks bilmærkers markedsværdi stige med 316 procent i forhold til i dag, hvis de vælger en hurtigere omstilling til elbiler, end de hidtil har planlagt. Omvendt vil markedsværdien vokse langsomt og i nogle tilfælde endda falde i forhold til i dag, hvis man sænker hastigheden på omstilling til elbiler.
Volkswagens markedsværdi vil kunne stige med over 250 procent over ti år, mens tallet er tæt på 390 procent for Stellantis, hvis de øger hastigheden på omstillingen til el. Toyota, der i forvejen har været langsom til at starte omstillingen, vil kunne se markedsværdien stige med 70 procent. For Mercedes-Benz anslås markedsværdien at kunne stige med 471 procent over ti år, mens BMW kan vækste med 472 procent. Volvo vil kunne stige med 245 procent i markedsværdi, hvis de sætter endnu mere ambitiøse omstillingsmål, end de allerede har.
Grøn omstilling kan blive forudsætning for at drive forretning
Profundos analyse konkluderer, at bilmærkerne bør gennemføre en omstilling til grønne biler senest i 2030, hvis de vil undgå finansielle tab. Europa-Parlamentet vedtog for nylig at bakke op om EU-kommissionens forslag om et stop for salg af nye benzin- og dieselbiler i 2035. Forslaget skal endelig godkendes af de europæiske regeringer senere på sommeren for at blive en realitet.
I AutoBranchen Danmark bliver analysen modtaget med interesse af adm. direktør, Gitte Seeberg:
“Det er en interessant analyse, fordi den peger på, at grøn omstilling i stadig højere grad bliver en forudsætning for at drive en sund forretning. Det kan med andre ord være en finansiel risiko ikke at sætte farten på grøn omstilling op. Vi har allerede set, at mange bilproducenter hele tiden hæver deres ambitionsniveau på den grønne omstilling og det vil formentlig blot fortsætte i de kommende år,” siger Gitte Seeberg.