Værksteder og autolakerer skulle gerne få lidt flere biler at arbejde med fra nytår, når reparationsgrænsen for skadede biler hæves fra nuværende 65 procent til 70 procent.
Stigningen er et led i den politiske aftale om lavere registreringsafgifter fra oktober 2017, hvor det blev besluttet at hæve reparationsgrænsen af to omgange. Nemlig til 70 procent i 2019 og yderligere til 75 procent i 2020.
Parallelt med stigningerne blev det også besluttet at forhøje grænsen for, hvornår forsikringsselskabet skal tilbyde kontant erstatning fra 55 procent til 60 procent i 2019 og til 65 procent fra 2020.
Direktør i AutoBranchen Danmark, Gitte Seeberg, er glad for stigningen, men havde helst set en total afskaffelse af reparationsgrænsen.
”Vi mener ikke, at staten skal blande sig i, hvornår en skadet bil skal repareres eller skrottes. Det bør alene være en sag mellem bilejere, forsikringsselskabet og værkstedet. Regeringen bør derfor helt afskaffe grænsen, hvilket også vil føre til mere arbejde på værkstederne og flere lærepladser til de unge,” siger Gitte Seeberg.
Ifølge Finansministeriet koster det 50 mio.kr. næste år at hæve reparationsgrænsen til 70 procent, mens det koster 100 mio.kr. i 2020.