Lige nu går bølgerne meget højt i det britiske underhus, der har stemt nej til den skilsmisseaftale, som premierminister Theresa May ellers havde udarbejdet. Dermed rykker et hårdt Brexit tættere på med skæringsdatoen 29 marts. 2019.

Hvis det ikke lykkes briterne at blive enige med sig selv om et officielt aftalepapir med EU om alt fra importtakster til priserne på at bruge smartphones af besøgende, risikerer også danske virksomheder at blive ramt af Storbritanniens exit. Erhvervsstyrelsen har derfor lavet en tjekliste inden for en lang række forretningsområder, som berøres af en evt. hard Brexit.

Det gælder eksempelvis ved eksport og import af varer. Det gælder også digitale tjenesteydelser, arbejdskraft og hvis man benytter sig af britiske leverandører. Man krydser løbende af på Erhvervsstyrelsens tjekliste, der til sidst opsummerer, hvor udsat ens forretning måtte være som følge af Brexit.

“Jeg vil opfordre alle medlemmer til lige at dobbelttjekke, hvordan de eventuelt bliver berørt af Brexit. Det er godt i forhold til både at kende konsekvenserne for virksomheden eller organisationen, informationen til medarbejderne og i forhold til, hvilke myndigheder, man kan søge rådgivning hos”, siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.

Flere scenarier

Både Erhvervsstyrelsen og Udenrigsministeriet anbefaler altså, at man som dansk virksomhed, hvis man ikke allerede har gjort det, får fulgt op på de dele af værdikæden, hvor handel med Storbritannien er gældende. Det kan nemlig sagtens være på vare og tjenesteydelser, man i første omgang ikke lige har tænkt nærmere over.

Hvis Storbritannien og EU lander på en aftale, vil alle nuværende regler inden for bl.a. forretningsdrift med Storbritannien gælde frem til 31. december 2020. Ergo vil danske virksomheder først mærke kommende ændringer fra 1. januar 2021 og fremefter.

Skulle EU og Storbritannien som beskrevet forpasse et aftalepapir, vil ændrede regler altså træde i kraft allerede den 30 marts. 2019.

Bilproducenter reagerer

Flere bilproducenter er i sagens natur nødt til at reagere på ændrede handelsbetingelser mellem Storbritannien og de øvrige EU-lande. Eksempelvis meddelte Honda i sidste uge, at man indstiller sin bilproduktion for en periode det britiske anlæg i Swindon for at kunne omlægge fremstillingen til ændrede betingelser, der forventes at øge produktionsomkostninger som følge af tariffer.

Også BMW, Volkswagen Group, Aston Martin og flere andre mærker har advaret det britiske underhus mod en hard Brexit, der i værste fald kan skade erhvervslivet og mulighederne for ukompliceret handel med biler og reservedele på tværs af kontinentet.

Faldende salg

De mange spekulationer om Brexit og hertil ændrede regler og priser for biler har sendt rystelser gennem markedet. Tal fra European Automotive Manufactures Association (ACEA) viser, at det samlede bilsalg i Storbritannien i 2018 faldt. Det er første gang i fem år, det sker. Faldet var på omkring syv procent samlet, mens salget i eksempelvis Spanien og Frankrig gik frem med henholdsvis otte og tre procent.

Hvis man har brug for yderligere oplysninger er der et par andre gode links, man kan følge:

Udenrigsministeriet

Dansk Erhverv