I takt med at flere og flere begynder at markedsføre sig grønt, stiger antallet af klager over såkaldt greenwashing også. Der er brug for viden og præcision, hvis du vil fremstå troværdig.
Miljøorganisationen Greenpeace har for nylig klaget til ombudsmanden over Mercedes-Benz, efter en ny kampagne fra bilproducenten, som bruger ord som “certificeret miljøvenlig”, “den grønne revolution’ og “bæredygtig mobilitet” om nogle af deres nye tiltag og deres fremtidige planer.
Greenpeace mener, at kampagnen, der blandt andet kører på Mercedes-Benz’ hjemmeside og som reklamer i medier og bybillede, er “groft vildledende” og et udtryk for “falsk anprisning”.
Dermed er Mercedes-Benz under anklage for det, man kalder greenwashing, hvor man som virksomheder taler sig grønnere og mere klimavenlig, end man i virkeligheden er. I Mercedes-Benz’ tilfælde skyldes anklagen, at de forbedringer, som man har lavet i produktionen af bilen, ifølge kritikere stadig ikke gør bilerne “miljøvenlige”.
Det kan altså godt ske, at en bil er blevet produceret på en mere klimavenlig måde, men hvis den stadig udleder masser af CO2, når den fx kører på benzin eller diesel, er det måske en stramning atf kalde bilen klimavenlig, kunne en anklage eksempelvis lyde. Det har tidligere været tilfældet for Arla, der producerede sine mælkekartoner mere bæredygtigt, men ikke sin mælk og dermed kunne anklages for at ville tale sig grønnere, end man faktisk er, når produktet som helhed betegnes som klimavenligt.
Seeberg: Hold tungen lige i munden
I takt med at flere og flere i autobranchen – både brugtvogns- og nyvognsforhandlere, værksteder og lakerere – er begyndt at satse på at bidrage mere positivt til den grønne omstilling, er det afgørende, at man kan stå inde for den markedsføring, man målretter kunderne.
“Det er så positivt, at autobranchen spiller en stadig større rolle i den grønne omstilling. Vi ser, at flere og flere promoverer de grønne biler og har succes med det, og vi ser også flere og flere, der indretter deres kontorer, bilhuse og værksteder på nye, mere klimavenlige måder. Det er både udtryk for rettidig omhu og ansvarlighed – både overfor planeten og for forretningen. Men det gælder altså om at holde tungen lige i munden, så man ikke oversælger sine indsatser, for ellers kan det få negative konsekvenser,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Hun bakkes op af AutoBranchen Danmarks juridiske chef, der påpeger, at man selvfølgelig skal høste frugterne af den klimaindsats, man gør sig – men man skal naturligvis ikke overdrive:
“Når du markedsfører grønne biler, skal du som forhandler være opmærksom på, at de udsagn, du bruger, ikke er vildledende, så forbrugeren tror, at varen er bedre for klima eller miljø, end den rent faktisk er,” siger Abid Khan, juridisk chef i AutoBranchen Danmark.
Udsagn skal kunne dokumenteres
“Du skal være meget opmærksom på, at de udsagn, du markedsfører din virksomhed eller dine biler på, dels skal kunne dokumenteres og dels ikke skal overdrive den klima- og miljøfordel, som du eller produktet skaber. Ellers risikerer man, at forbrugerne klager, eller at kunden finder et andet sted at gøre sin forretninger,” siger Abid Khan.
Det er nemlig blevet et konkurrenceparameter at gøre noget for klimaet, ikke bare i ord, men i handling.
“Forbrugerne går med god ret meget op i klimaet og det gør meget af erhvervslivet heldigvis også allerede. Det er et konkurrenceparameter i dag, og det vil det blive i endnu højere grad i fremtiden,” siger Gitte Seeberg.
Fra Forbrugerrådet Tænk lyder opfordringen, at man er ærlig, konkret og præcis, når man markedsfører sine tiltag.
“Jeg håber, at virksomhederne bliver dygtigere til at kommunikere de grønne budskaber præcist, som man skal. Det skal gøres med gennemsigtighed, hvor man fortæller om de gode ting, man gør, uden at man anpriser bæredygtighed, og at man er CO2-neutral. Det er med til at vildlede forbrugerne og gør, at vi mister tilliden til de gode tiltag, der ellers bliver lavet,” har direktør for Forbrugerrådet Tænk Anja Philip sagt til Danmarks Radio.
AutoBranchen Danmark lancerer snart en ny grøn vidensbank, der skal hjælpe branchen med at få større viden om grønne biler.