Forretningsmodellen går i stykker, og arbejdsglæden går ned, lyder det fra servicechef om øget bøvl og flere krav fra forsikringsselskaberne. Han har dog også et bud på en løsning.  

Skadesbranchen er mange steder i knæ. Og det skyldes i høj grad især nogle af forsikringsselskabers ageren.   

“Vi bruger utrolig meget tid og mange ressourcer på at kæmpe med forsikringsselskaberne i stedet for at lave vores arbejde. Der er langt mere bøvl og flere krav end tidligere.”  

Det er konklusionen fra Tim Jensen, der i fem år har været servicechef hos ABS Auto i den nordjyske by Hjørring, og som før det også har lang erfaring fra autobranchen.   

Her sælges både nye og brugte biler, og forretningen har også både et serviceværksted og et pladeværksted. I alt er der 12 ansatte, og der sælges cirka 300 biler om året.   

Handler om mere end energikrise 

“Forretningen hænger simpelthen dårligere sammen. Og det handler ikke kun om energikrise og øgede udgifter. Det er blevet langt sværere at hente de indtægter hjem fra forsikringsselskaberne, som der er brug for,” siger han og fortsætter:  

“Den timepris, vi får fra forsikringsselskaberne er lav, og jeg kan sige så meget, at den ikke har fulgt med de timepriser, som vi selv betaler,” siger Tim Jensen, der dermed som mange andre i branchen har oplevet, at timepriserne står i stampe og ikke matcher prisudviklingen i samfundet generelt.   

Han oplever dertil igen og igen, at der bliver pillet ting af Autotaks-rapporterne, som burde være med, når betalingen for skadesarbejdet skal falde.   

Han nævner som eksempel, at han på nogle biler kan have udgifter til monteringsdele på 500 kroner, men at han kun får 50 kroner fra forsikringsselskabet, eller at man kan få så få penge for at skifte en kofanger, at det dårligt nok betaler for at få bilen op på liften.   

Et andet eksempel er, at forsikringsselskaberne ofte ikke accepterer udsprøjtning, eksempelvis på forskærmen, hvilket er et problem med mange af de lakker, der findes i dag. Resultatet bliver ikke noget, som man kan være stolt af, lyder det.   

Arbejdsglæden går ned 

Og det giver en masse bøvl i samarbejdet med lakereren og taksatorer, fastslår Tim Jensen, der under interviewet da også afbrydes en enkelt gang af sin pladesmed, der har problemer med at overbevise forsikringsselskabet om, at en udsprøjtning er nødvendig.   

“Forretningsmodellen går i stykker og arbejdsglæden går ned for mine medarbejdere. Konsekvensen af alt det her er, at vi skal springe over nogle steder. Forsikringsselskaberne tvinger os til at gå på kompromis med kvaliteten,” siger Tim Jensen.   

Og når det sker, ender problemet ofte hos værkstedet frem for forsikringsselskabet, er hans erfaring.  

“Vi får utilfredse kunder, og vi får det bøvl, som forsikringsselskaberne burde have, og som de har forårsaget. Det er jo ikke taksatoren, kunden kommer til, når noget ikke lever op til forventningerne,” siger Tim Jensen.  

“Samtidig rammes vi dobbelt, fordi vi straffes af importørerne, når kundetilfredsheden går ned,” tilføjer han om de bonusordninger, som mange bilforhandlere har med deres importører.   

Kæmper for kunden og kvaliteten 

Et andet område, der giver udfordringer, er brugen af brugte og alternative dele. Her oplever han, at forsikringsselskaberne ofte også ønsker at gå på kompromis med kvaliteten, ligesom der bliver brugt utrolig meget tid på tilpasning, hvor der også skal kæmpes for at få betaling.   

“Der er en grund til, at kunden har forsikret sin bil, og det er jo ikke for at få en dårlig kopi,” siger han, og fastslår, at brugte og alternative dele er fint på biler, der har været synet et par gange.   

Så han kæmper for kunderne, selvom de måske ikke lægger mærke til det.  

“Der er da tit, hvor vi tænker: “Det kan man da ikke. Det går jo ikke”. Altså når forsikringsselskabet står fast på noget urimeligt. Og så giver vi den lidt ekstra for kundens skyld, selvom det måske ikke er noget, vi bliver betalt for,” siger Tim Jensen.  

Han tror faktisk, at det for kunder med mindre skader ofte vil være en fordel at gå uden om forsikringsselskabet og lave aftalen direkte med værkstedet, når man ser på, hvad kunden betaler i selvrisiko.   

Ønsker dialog 

Samlet set er der altså problemer nok, når det kommer til forsikringsselskaberne, mener Tim Jensen. AutoBranchen Danmark har for nylig udgivet et diskussionsoplæg, der sætter fokus på skadesbranchen udfordringer – og det er tiltrængt, mener han.   

“Jeg håber på bedre dialog med forsikringsselskaberne, men i mange tilfælde er det jo som at banke i en dyne. Lad mig sige det sådan, at der er en grund til, at vi her på stedet sælger så mange If-forsikringer, som vi kan komme til,” siger Tim Jensen om et de forsikringsselskaber, der har et af branchens bedre ry.  

Men hvis ikke forretningen hænger sammen, og hvis det bliver sværere og sværere at fastholde og tiltrække arbejdskraft, ser det sort ud for branchens fremtid, frygter han.  

Et startgebyr i Autotaks? 

“Jeg kender mange pladesmede, der ikke arbejder som pladesmede i dag. Det er et hårdt slid. Og på samme måde kan det være svært at overbevise vores unge praktikanter om, at det er skidefedt at uddanne sig til pladesmed og genopbygge biler, når vi ved, hvilke problemer, vi kæmper med.”  

En af de ting, der kunne gøre en forskel, fastslår Tim Jensen, er et startgebyr for værkstederne, sådan som man kender det fra lakererne.  

“Det ville virkelig rykke noget, for der er så mange ting i dag, som vi ikke bliver betalt for, og der er så mange udgifter til administration og dialog med forsikringsselskaberne,” lyder det fra Tim Jensen. 

Om det bliver til virkelighed, tør han ikke spå om. Men branchen står for ham at se ved en skillevej, hvor man i samlet flok bør kæmpe for bedre vilkår:   

Vi må stå sammen 

“Hvis vi kunne finde ud af at strejke i autobranchen, var det måske det, vi burde. Vi bliver i hvert fald nødt til at stå sammen og sige nok er nok. Vi bliver simpelthen nødt til at appellere til Tryg og de andre selskaber, der giver problemer,” siger Tim Jensen.  

“For vi vil jo egentlig bare gerne have det, der tilkommer os. De er så stolte af Tryg-fonden, og den gør sikkert også et godt stykke arbejde, men det kommer jo ikke os til gode,” siger han med henvisning til Trygs milliardoverskud og deres indsats for at tage samfundsansvar.   

Og her bør forsikringsselskaberne forstå vigtigheden af det arbejde, der udføres i skadesbranchen, mener han.   

“Uden os går Danmark jo i stå. Vi holder hele landet kørende.”


Fra AutoBranchen Danmarks side kommer vi løbende til at arrangere åbne møder for at diskutere skadesbranchens fremtid. De første debatmøder finder sted i Kolding d. 28. marts og i Roskilde d. 29. marts. Det er gratis at deltage, men tilmelding er nødvendig. Det kan du gøre her (Kolding) og her (Roskilde).