De fleste bilmærker har forlænget ventetid på en lang række modeller. Det ved man godt, når man er bilforhandler, for sådan har det været i noget tid. Dels på grund af mangel på mikrochips, dels på grund af bilfabrikkernes og leverandørers nedlukninger som følge af covid-19. 

Midt i sidste uge nåede nyheden også medierne i kraft af en ekstraordinær medlemsundersøgelse, vi i AutoBranchen Danmark havde lavet til TV2.  

“Forbrugerne må indstille sig på ventetid.at de kan opleve forøget ventetid. Bestemt ikke på alle modeller, men stort set ingen bilmærker går fri for at have modeller, hvor leverancerne er forsinkede. I vores medlemsundersøgelse svarer 9 ud af 10 forhandlere, at de kunne sælge flere biler, hvis producenterne kunne levere.,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark. 

Historien fyldte godt i TV2 onsdag morgen og det samme i DR’s P1 Morgen og siden stort set alle landets medier.  

Her er link til pressemeddelelsen. 

“Vi hører forskellige meldinger om, hvornår situationen vender, men jeg hører flest sige, at vi skal hen omkring næste sommer, før det bliver nogenlunde normalt igen. ,” siger Gitte Seeberg videre.  

  

Mere end halvdelen af besvarelserne pegede på en forøget leveringstid på fire til seks måneder i forhold til normalt.  20 procent oplever, at ventetiden er forlænget endnu mere — altså ud over et halvt års forlænget leveringstid. 

Foruden nyhederne om den forlængede ventetid på nye biler og meldingen om, at ni ud af 10 forhandlere ville kunne sælge flere biler, hvis producenterne kunne levere, så fortalte medlemsundersøgelsen også, at samtlige forhandlere kaldte markedet for brugte biler for ustabilt. Også her er det svært at skaffe biler og det er blevet sværere at prissætte bilerne. 

Ydermere fortalte 67 procent af besvarelserne i medlemundersøgelsen, at man kunne sælge flere el- og hybridbiler, hvis producenterne kunne levere. Med andre ord så kunne den grønne omstilling gå hurtigere, hvis der var biler nok. 

En enkelt forhandler kommenterede, at han i en periode havde solgt 15-20 grønne biler hver måned, men nu er de blevet meget svære at skaffe.  

“Heldigvis skal vi huske, at nogle modeller godt kan leveres, så der er også købere, der kan få en bil her og nu. Jeg håber, at forhandlerne har biler, de kan leje eller lease ud til kunderne, mens de måske venter på drømmebilen,” siger Gitte Seeberg.