Står det til et flertal medlemmerne af Europa-Parlamentet bliver det ulovligt at sælge nye biler med forbrændingsmotor fra 2035. Lovgivningen skal nu afstemmes med medlemsstaterne i EU.
I årevis har politikere på tværs af EU drøftet en udfasning af biler med forbrændingsmotorer inden for EU’s grænser. EU-Kommissionen har tidligere foreslået, at det skulle ske se ved forbud mod salg af nye fossile biler, dvs. benzin-, diesel- og pluginhybridbiler fra 2035. Det forslag har nu opnået flertal i Europa-Parlamentet, da det blev stemt igennem med 339 for og 249 stemmer imod.
Selvom EU-Kommissionen og Europa-Parlamentet er enige om målsætningen i 2030, betyder det endnu ikke, at forbuddet bliver en realitet. På et møde senere på måneden skal EU’s medlemsstater også godkende forbuddet mod at sælge nye fossile biler fra 2035.
Undervejs blev et ændringsforslag, der tillod salg af pluginhybridbiler efter 2035, fra den konservative gruppe i EU-Parlamentet også nedstemt.
Produktionsstop er nødvendigt for den grønne omstilling
AutoBranchen Danmarks adm. direktør Gitte Seeberg kalder et kommende forbud mod salg af fossile biler for et nødvendigt skridt i den grønne omstilling.
”Det er en bunden opgave for hele EU at komme i mål med den grønne omstilling af bilparken. Derfor skal der være en slutdato for produktion af nye fossile biler. Resultatet afspejler, at der er stor uenighed internt i EU om tidslinjen for udfasning af de fossile biler. Danmark og flere andre lande har arbejdet for et produktionsstop allerede fra 2030, hvilket der ikke har været opbakning til hos hverken EU-Kommissionen eller i Europa-Parlamentet. Ændringsforslaget om pluginhybrider fra Parlaments største gruppe, den konservative, understreger uenighederne”, forklarer Gitte Seeberg.
Direktøren understreger, at hun ikke ser et forbud i 2035 i som en udfordring for branchen i den nuværende situation.
”Mange store bilproducenter har allerede målsætninger om at stoppe udviklingen forbrændingsmotorer inden 2030 og flere vil komme til. Derfor forventer jeg ikke, at det et forbud i 2035 vil være et problem. Jeg tror også branchen havde løst udfordringen, hvis EU havde valgt den mere ambitiøse målsætning om et forbud i 2030. Samtidig vil der stadig være et marked for nyere fossile biler efter 2035”, siger Gitte Seeberg.