Virksomheder, der bruger sociale medier til markedsføring, skal være opmærksomme på, at det klart skal fremgå, at der er tale om reklame, jf. markedsføringsloven § 6, stk. 4.
Forbrugerombudsmanden har slået fast, at sociale medier ikke er et sted, hvor forbrugeren kan forvente at blive mødt med markedsføring. Derfor skal det markeres endnu mere tydeligt på sociale medier end andre steder, at der er tale om reklame.
Hvis man ikke gør opmærksom på, at der er tale om reklame, er det skjult reklame, og det er en overtrædelse af markedsføringsloven, hvilket kan resultere i en bødestraf.
I tidligere sager om skjult reklame er der givet bøder i omegnen af 10.000-30.000 kroner. Bødestørrelsen afhænger blandt andet af, hvor mange der er blevet udsat for den skjulte reklame.
Brug for hjælp til et andet juridisk område?
Her søger du efter et emne ⬇
Prøv: fortrydelsesret, annoncer, formularer eller lignende …