De stigende priser på både diesel, benzin og el udfordrer bilejerne. Forhandlere skal følge udviklingen tæt for at kunne give kunderne den bedste rådgivning.
En liter diesel kostede ved årsskiftet 11,39 kroner. 9. marts var prisen steget til 17,59 kroner pr. liter, hvor dieselprisen samtidig overhalede prisen på benzin. Samme dag kostede en liter benzin 17,29 kroner, mens prisen ved årsskiftet var 12,79 kroner.
Siden er priserne faldet lidt igen, men ligger stadig langt over niveauet ved nytår. Uanset hvad betyder det, at det for manges vedkommende er blevet dyrere at køre bil. Og det er selvfølgelig også noget, man som forhandler skal have med i rådgivningen af sine kunder, inden de køber bil.
“Hvis din kunde kører meget, er det her noget, man skal være rigtig opmærksom på, når man rådgiver kunden. Samtidig er markedet så omskifteligt, og priserne ændrer sig så hurtigt, at det kan være svært at give langsigtet rådgivning. Vores bedste råd er at følge udviklingen tæt,” siger Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
Samlet set er det ifølge beregninger fra FDM for Berlingske siden nytår blevet 36 procent dyrere at køre i dieselbil, hvis man kører 20.000 kilometer om året og tager udgangspunkt i priserne 11. marts.
For benzinbilerne har FDM opgjort stigningen til 23 procent på baggrund af samme forudsætninger.
Hvor hårdt ramt pluginhybridejerne er, afhænger til gengæld af, hvor meget der køres på el, og om det er en benzin- eller dieselmotor. Uanset hvad er det også her blevet dyrere at komme fra a til b.
Omvendt er det ifølge FDMs beregninger blevet lidt billigere at køre elbil i forhold til ved årsskiftet, hvis man har ladeboks med serviceaftale eller abonnement med fx Clever og tager udgangspunkt i priserne 11. marts.
Priserne svinger meget
Samtlige beregninger kan dog hurtigt ændre sig, da priserne på drivmidler flyver op og ned i disse uger og måneder.
Mest svingende er elprisen, der ofte varierer meget fra time til time. Ifølge Berlingske svingede prisen inden for samme uge fra 1,69 kroner pr. KWh til 8,61 kroner pr. KWh. Prisen er særligt høj, når det ikke blæser eller i spidsbelastningsperioden fra kl. 17-20, hvorfor det anbefales, at man råder kunden til at oplade bilen om natten og i øvrigt følge elpriserne nøje.
Nogle af dem, der bliver hårdest ramt af de øgede udgifter, er pendlerne, der i sagens natur har et højt kørselsbehov. Skatterådet har helt ekstraordinært åbnet for at justere det nuværende kilometerfradrag, der blev fastsat i november 2021 med en forventning om benzinpriser i 2022 på 12,78 kroner.
Nu skal en eventuel justering af kilometerfradraget diskuteres af Skatterådets 19 medlemmer på det kommende møde, der finder sted i morgen d. 22. marts.
Det er meget sjældent, at Skatterådet justerer kilometerfradraget i løbet af året. Sidste det skete var i år 2000, hvor fradraget blev hævet med 7 procent i marts. Men det er der god grund til at se på nu, mener Gitte Seeberg.
“Vi lever i omskiftelige tider, og det påvirker desværre bilsalget. Først var der coronanedlukningen, så opstod der lange leveringstider og nu har krigen i Ukraine kastet grus i maskineriet på ny med både nye problemer med billeverancer og voldsomt øgede brændstofpriser. Det kræver handling på en masse niveauer, og det er for mig at se helt naturligt at justere kilometerfradraget,” siger Gitte Seeberg.