AutoBranchen Danmarks sociale mediekurser var tirsdag den 21. januar turen forbi Hillerød, hvor der endnu engang blev undervist i, hvordan man får solgt biler på Facebook og Instagram.
Deltagerne bliver taget i hånden og guidet gennem alle de trin, der er når man skal lave et godt opslag – både opslag med sjove historier fra værkstedet og opslag der skal sælge en bil. Budskabet fra underviser Benjamin Rud Elberth igennem hele forløbet er: Lad nu være med at tænk salg, salg, salg. Kunderne skal lunes op, før de er klar til at købe noget som helst.
”Jab, jab, jab – right hook”
Det teoretiske fundament skal være på plads – også når det handler om at sælge biler på Facebook. Og her kommer Gary Vaynerchuk ind i billedet. Han har skrevet bogen: ”Jab, jab, jab, right hook”. Kort fortalt handler bogen om, at man ikke bare skal lave ”salg, salg, salg”-opslag på Facebook. Kunderne skal lunes op, før de er klar til at konvertere – eller sagt på anden måde købe. Og hvordan luner man så en kunde op? Man præsenterer dem for to til tre såkaldte ”like-opslag”, der er designet til at få folk til at få folk til at ”like” og interagere opslaget – IKKE købe noget. Når de så er lunet godt og grundigt op, så kan man lave salgsopslaget.
”Øjne giver likes”
Men hvordan får man så folk til at ”like” et opslag? Der findes desværre ingen universel opskrift på, hvordan man designer en ”like-post”. Men der er heldigvis en del greb, man kan bruge, som vi ved virker. Og her kommer vi til en af Benjamin Rud Elberth centrale budskaber. Det kan virke enkelt, men alt for mange glemmer det: Når man tager et billede af en person, skal personen have øjenkontakt med kameraet. Hvorfor? Fordi det simpelthen giver flere likes. Man skulle næsten ikke tro, det kan være så nemt, men forskningen viser, at ”øjne giver likes”.
Video virker
Vi har nok alle hørt det før: Facebook kan godt lide video. Faktisk er Facebook så glad for video, at de får ekstra rækkevidde i forhold til alle andre opslag – det vil sige, at flere ser dine opslag, hvis du lægger en video op. Derfor kom Benjamin også ind på, hvordan man laver en effektiv video, der får kunder i forretningen: Hvordan skal man stå foran bilen, når man laver en video, hvordan skal man tale til kameraet, og en masse andet.
Når man har lavet en række ”like”-opslag, og man kan se at ens følgere kommenterer og ”liker”, så kan man lave et salgsopslag.
Tre gode råd
- Varm kunderne op med ”like”-opslag.
- Om det er billeder eller video, så husk at få menneskerne der med til at kigge ind i kameraet – husk: “Øjne giver likes”.
- Brug video – både til salgs- og til ”like”-opslag.
Tilmeld dig Fang dine kunder på Facebook d.21/2 i Århus.
Hør hvad tidligere deltagere siger om kurserne: