Debatindlægget er bragt hos Altinget Transport og kan også læses her.
Mette Frederiksens rockstjerne-optræden forleden på FN’s klimatopmøde i New York skruede forventningen til regeringens finanslovsforslag 2020 helt i vejret.
I autobranchen fulgte vi ekstra godt med, da forslaget blev fremlagt. Vores sektor skal jo bidrage til en stor del af den 70%-reduktionsmålsætning af drivhusgasser, som næsten alle Folketingets partier tilslutter sig. Transport forurener, og fra 2030 skal der ifølge regeringen udelukkende sælges lav-og nulemissionsbiler. Det ændrer fundamentalt på transportsektoren, og vi bidrager selvfølgelig gerne.
Regeringen vil lave en klimalov. Transportkommissionens rapport kommer inden jul, og klimahandlingsplanen kommer til foråret. Jeg troede derfor, at finanslovsforslaget ville anvise finansiering til de store ambitioner. Desværre konstaterer jeg, at FFL20 er tæt på blottet for konkret politik. Udspillets navn taler for sig selv: ”Velfærd først, tryghed, tillid og en grøn fremtid”.
Fire konkrete anbefalinger
Vi kan ikke blive ved med at lade grøn omstilling stå sidst i køen, så lad mig være konkret:
Fornylig talte jeg med en bekendt, som har solgt sin elbil efter et halvt års ejerskab. Bilen var for bøvlet i hverdagen. Hans arbejde indebærer mange møder og arrangementer over hele landet, og alt for ofte lå den nærmeste ladestander langt fra mødelokalet. Og som han siger: ”kald mig doven, men jeg gider ikke gå 700 meter”. Med et stramt arbejdsprogram og børn havde han faktisk heller ikke tid.
Regeringen skal derfor afsætte penge, så almindelige mennesker vælger grønne transportmidler og kan få en hverdag til at hænge sammen. Det kræver flere ladestationer og konkurrencedygtige bilpriser.
AutoBranchen Danmark giver sammen med Dansk Energi fire konkrete anbefalinger:
- Hold grønne biler afgiftsfrie. Den nuværende afgiftsfritagelse gælder kun til udgangen af 2020. Hvis afgifterne stiger, hæmmer det forbrugernes købelyst på området. Og det skader autobranchen.
- Afsæt en pulje til ladestandere i Danmark. Jo langsommere det går med at få flere ladere, desto langsommere går omstillingen bredt, geografisk set i Danmark.
- Fasthold afgiftsfritagelsen på ladestrøm til elbiler. Vi er glade for at konstatere, at netop den anbefaling er en del af Men vi er kede af, at fritagelsen kun gælder frem til 2021. Løsningerne skal være mere langsigtede.
- Afsæt flere midler til skrotordning af gamle dieselbiler. Der var afsat 67,7 millioner kroner i 2019, og ordningen sluttede, da puljen var opbrugt. Det var den allerede i august. Nu afsætter man kun 27,6 millioner kroner i 2020. Det fjerner ikke nok forurenende biler fra vejene.
Faktum er, at regeringen mangler handling bag ordene om en grøn transportsektor. Manglende planer og visioner skader også landets bilhuse, som med god grund savner stabilitet. I en medlemsundersøgelse peger bilforhandlerne entydigt på, at langsigtede planer, lade-infrastruktur og en afgiftsfritagelse vil holde gang i salget af grønne biler.
Så kære Mette Frederiksen: Lad ikke Greta Thunberg få ret, når hun på samme FN-talerstol som dig selv kalder den nuværende omstilling for ”tomme ord”. Lad os gøre omstillingen konkret. Det skylder du klimaet, vælgerne og autobranchen.