Henrik Bollerslev fra Lindholm Biler holdt et ekstraordinært inspirerende oplæg, hvor han gav sit bud på, hvordan brugtvognshandel kan drives i de kommende år.
På AutoBranchen Danmarks årsdag indtog Lindholm Bilers mangeårige indehaver Henrik Bollerslev scenen. Igennem et knap 45 minutters langt oplæg ruskede han op i fordommene og normerne om brugtvognssalg på en inspirerende og til tider provokerende måde.
Han indledte med at fortælle om det overophede brugtvognsmarked, hvor priserne på brugte biler er blevet presset markant op i de senere år grundet corona og manglen på nye biler. Han nævnte også, at 4-5 af de store leasingselskaber, ifølge ham, har fået meget magt over prisfastsætningen på de brugte biler, fordi der er langt over 1000 brugtvognsforhandlere, der lige nu higer efter at skaffe brugte biler.
I forlængelse heraf slog han fast, at det i længden er uholdbart, at branchen skal sælge finansiering eller andre tillægsydelser, for der kan drives en profitabel forretning. Som han selv sagde: finansiering gået fra fløden til forudsætningen for salg af brugte biler.
Selvfølgelig kan du sælge brugte biler på nettet
På scenen erklærede Henrik Bollerslev sig selv som optimist, og derfor er han langtfra bange for at prøve nye forretningsområder af. Han søger ofte inspiration i udlandet til, hvordan han kan udvikle sin forretning, og han er ikke i tvivl om, at brugtvognsforhandlere skal begynde sælge flere biler online. Han tror så meget på det, at han har valgt at lukke to af sine tre fysiske butikker.
Optimismen kommer ikke uden grund for midtjyden, der har lavet undersøgelser blandt hans tidligere kunder bl.a. omkring, deres vilje til at købe og lease brugte biler online. 43 procent svarede, at de godt kunne finde på at købe en brugt bil online. Af de 43 procent drejede 30 procent sig om leasingbiler, mens de resterende 70 procent drejede sig om køb af en brugt bil online.
Brugtvognsforhandleren har heller ingen reservationer omkring online salg, hvor der gælder en 14 dages fortrydelsesfrist for kunden. Det har ikke været en udfordring for Lindholm Biler, selvom han da ville være ærgerlig, hvis han havde indregistreret en lagerbil til en kunde, der bagefter benyttede sin fortrydelsesfrist. Det er dog et vilkår, som skal accepteres ifølge Henrik Bollerslev.
Han forventer, at salget online vil stige i de næste mange år, men der vil stadig være et betragteligt analogt salg i bilhusene, og derfor skal et moderne bilhus have kompetencer til at drive en forretning, der er digital og analog på samme tid.
Online bilsalg kræver tilgængelighed og ærlighed
Det var tydeligt, at Henrik Bollerslev er en mand, der tænker ud af boksen. Han gjorde det flere gange klart, at de ændrede forretningskoncepter giver brugtvognsforhandlere klare incitamenter til at ændre forretningen. Tilgængelighed især online er et nøgleord for Henrik Bollerslev, der gav et eksempel med, når en børnefamilie skal kigge på bil. Hvornår har de tid til at kigge på bil?
Svaret var ifølge ham selv, når arbejde, afhentning af børn, ulvetimen og aftensmaden var overstået dvs. mellem 20 og 22:30. Her er det afgørende, at familien kan komme i kontakt med forhandleren. Ifølge Henrik Bollerslev behøves det ikke være en bilsælger til 50.000 kr. om måneden, der varetager denne kontakt, det kan sagtens være en HK’er eller studerende, der kan chatte med potentielle kunder, når den traditionelle bilsælger er gået hjem.
Henrik Bollerslev er fuldt ud opmærksom på, at mange bilkøbere vil være skeptiske overfor at købe bil og måske især brugte biler på nettet. Derfor er det vigtigt at opbygge tillid og gerne en relation til kunderne. Tilliden skabes især ved at være ærlig om de fejl og mangler, en bil kan have. Hvis ridsen på hjulkassen og historikken med en hund i bagagerummet er tilgængelig fra starten af, vil kunderne få den tillid til forhandleren, som nogle i dag indhenter med et fysisk besøg i forretningen.
Lindholm skov og akademi
Men den kreative midtjyde havde flere gode råd og historier i ærmet til tilhørerne. Han understregede flere gange, at bæredygtighed er vigtigt for mange bilkøbere og virksomheder, og det vil kun blive mere afgørende i fremtiden. Derfor har Lindholm biler i samarbejde med Viborg Kommune og plant et træ-organisationen plantet sin egen skov, for at klimakompensere for sine produkter. Det har stor appel hos mange virksomheder, fortalte Henrik Bollerslev, der ikke frygter den grønne omstilling tværtimod. Ifølge ham har branchen altid fulgt med, når der er kommet ny teknologi, om det så har været ABS-bremser eller airbags.
Lindholm Biler har også lavet sit eget akademi, hvor der kan optjenes ECTS point, fordi han er opmærksom på, det kan blive svært at tiltrække arbejdskraft i fremtiden.