Det er vigtigt, at værkstederne sørger for god kommunikation, når taksatoren kræver reparation med brugte dele.
Hvis du er nyvognsforhandler eller autoriseret værksted, kender du sikkert problematikken.
Du får en relativt ny bil ind til reparation. Bilen er skadet, og skal have nye dele. Det er i hvert fald, hvad importøren har fortalt dig. Du vil gerne gøre som importøren kræver, men nu bliver du stoppet af forsikringsselskabet, der siger, at du skal bruge en brugt del.
Importøren fortæller dig, at der skal bruges originale dele for at opretholde garantien, modsat forsikringsselskabet som beder dig om at bruge brugte dele, idet bilen ikke er helt ny.
”Vores klare udgangspunkt i AutoBranchen Danmark er, at værkstederne skal være klar i kommunikationen og advare forsikringsselskaberne om problematikken og kravet i forhold til garantien. Tilmed bør de, hvis forsikringsselskabet insisterer på at bruge brugte dele, fortælle det til kunden,” siger Naser Al-Zakta, som er jurist i AutoBranchen Danmark.
Problemstillingen er velkendt hos mange af AutoBranchen Danmarks medlemmer. Særligt de autoriserede værksteder oplever problematikken, men det gør sig også gældende for frie værksteder.
Skal de følge importørens forskrifter og således skifte de beskadigede dele på bilen ud med nye dele, eller skal de følge forsikringsselskabets retningslinjer, og skifte de beskadigede dele ud med andre brugte dele.
”I AutoBranchen Danmark råder vi vores medlemmer til at tage en snak med taksator og forsikringsselskabet i disse situationer. Det er vigtigt, at forsikringsselskabet forstår, at såfremt der kommer brugte dele på, som ikke er godkendt af importøren, vil garantien bortfalde for bilen. Hos de producenter, som som giver mange års garanti, kan det især blive problematisk, såsom Kia, Hyundai og Tesla. Andre europæiske, japanske og amerikanske mærker giver også garanti, og problematikken kan også opstå der, men her er garantien dog kortere,” siger Naser Al-Zakta.
Han understreger, at det er en konkret problematik som importørerne og forsikringsselskaber mangler at tage stilling til.
”Værkstederne står tilbage som en lus mellem to negle. På den ene side vil de gerne følge forsikringsselskabernes taksatorrapport, og afhjælpe de skader som kunden kommer ind med. På den anden side står importøren og fortæller dem, at garantien bortfalder, hvis de bruger brugte dele,” siger Naser Al-Zakta, der igen opfordrer til kommunikation mellem parterne.