Der er rigtig mange bump på vejen i forhold til elbiler, når det kommer til brugtmarkedet. Det stod klart efter et veloplagt oplæg af Jon Slot Hansen, bestyrelsesmedlem i AutoBranchen Danmark og til dagligt indehaver af Kraft Biler i henholdsvis Fredericia og Horsens. Han var suppleret af brancheanalytiker fra Bilbasen Jan Lang.
Begge stod klar til en af de mange fagsnakke, som var nogle af nøglebegivenhederne til de to store branchedage “Vores Autobranche” på Gram Slot, som AutoBranchen Danmark og Motor-magasinet står bag.
Jon Slot Hansen og Jan Lang havde sammen kigget på, hvor Danmark er lige nu i forhold til elbiler og bilernes livcyklus i forhold til de mange bilforhandlere, som overvejer, om det er en god forretning at gå ind i.
“Som situationen er lige nu, oplever vi stadig en del flaskehalse med elbiler. Mange modeller er der lang leveringstid på, det kan være svært at finde en kraftig nok laderstander. Og så viser vores data, at elbilerne har svært ved at holde nogle fornuftige brugtpriser, hvilket er et vigtigt aspekt for både bilforhandlerne og de kunder, som vælger at købe dem”, forklarede Jon Slot Hansen
Jan Lang fulgte op:
“Danmark kommer på mange måder til at minde meget om Holland, når det kommer til elbilernes markedsandele i de kommende år. En helt frisk analyse, som ACEA og Boston Consulting Group har lavet for os viser, at andelen af el- og hybridbiler vil udgøre 46 procent af alle biler ved udgangen af 2029”, fortalte han og fortsatte:
“Der vil være ca. 750.000 elbiler i alt på det danske marked i 2030. Og det er jo et godt stykke under det, som Lars Løkkes regeringen vil nå frem til”.
Elbiler koster på bundlinjen lige nu
Men hvordan er det med elbiler og det at have dem stående som forhandler, hvis de skal være en god forretning? Her var begge eksperter noget forbeholden over for elbilerne. Det skyldes ene og alene, at mange elbiler lige nu er en dårlig forretning.
“Som vi ser det lige nu, er der meget høj afskrivning på elbiler i de her år. Teknologifremskridtene minder meget om det, man ser på smartphones. Og hvor meget er en fem år gammel iPhone lige værd?”, spurgte både Jan Lang og Jon Slot Hansen retorisk tilhørerne.
“Selvfølgelig vil forhandlere, der har dieselbiler med motorer ældre end Euro 5 i nær fremtid også kunne stå over for et varelager, der bliver mindre værd”, sagde Jon Slot Hansen.
Kan blive dyrere for kunderne
Udviklingen med elbiler betyder derfor, at kunderne måske står over for at skulle betale mere for bilerne, fordi afskrivningen bliver større på biler med el.
“Købsadfærden bliver sådan, at de ikke har råd til bytte den ud hvert andet år med den teknologi-udvikling, der finder sted lige nu”, sagde Jon Slot Hansen.