Juli 2019 bød ikke på nogle markante udsving i forhold til indregistreringen af nye biler i Danmark. Månedens salg er nogenlunde på linje med samme måned i 2018, mens salget af elbiler er tilbage på et mere normalt niveau sammenlignet med juni – der slog rekord.

Omskrevet i tal vil det sige, at der i juli 2019 blev indregistreret 16.713 nye biler. Til sammenligning blev der i juli 2018 indregistreret 16.449 biler. Salget i juli i år er derfor på niveau med sidste års salg i juli i følge en oversigt fra bilstatistik.dk. Samlet set er den danske bestand af biler et stykke over 2,64 millioner. Gitte Seeberg, adm. direktør i AutoBranchen Danmark, er glad for, at branchen holder dampen oppe:

“Sommermåneden springer sjældent i øjnene, når man kigger på salgstallene, men jeg er glad for, at vi kan notere en lille fremgang i forhold til 2018. Der har gennem hele året været en tendens til, at danskerne køber lidt større biler end tidligere, og det var også gældende for årets syvende måned”, siger Gitte Seeberg.

Elbiler har bedre fat

2019 har indtil videre været et år med fremgang for de forhandlere og selskaber som sælger elbiler. Fra nytår og til nu er der således kommet nummerplader på 2.853 elbiler, hvorimod den samme periode for 2018 bød på 575. Det betyder, at der er indregistreret fem gange så mange elbiler i år sammenlignet med 2018.

Juni blev en højdespringer, foreløbigt uden sidestykke, med over 700 indregistrerede elbiler. Juli måned viser i dansk forstand en normalisering med 264 biler på batteri. Det er stadig Tesla, som ligger øverst på salgslisten, mens Hyundai og BMW følger et stykke efter. Kigger man i stedet på plugin-hybridbilerne, er Kia i front, og foran blandt andet Hyundai og Mitsubishi.

“Så længe der er ro om bilafgifterne på elbiler, ved forbrugerne og branchen også, hvad de går ind til. Juli-tallet for grønne biler viser en normalisering, men også at danskerne er villige til at hoppe på den grønne bølge. Og forhandlerleddet er det samme”, siger adm. direktør og tilføjer:

“Hvis den nye socialdemokratiske regering vil underbygge en grøn omstilling med nyere og mere miljøvenlige biler, skal forbrugerne og branchen have klare og langsigtede vilkår. Ellers risikerer salget af eksempelvis elbiler at gå i stå, som vi så det tilbage mellem årene 2015 og 2016”, fortæller Gitte Seeberg.

 

 

 

*Grønne biler er en fællesbetegnelse for elbiler, hybridbiler af en hver type og brintbiler.