College360 i Silkeborg og AutoBranchen Danmark indgår et nyt samarbejde for at sætte fokus på kvinder i autobranchen.
Fremskrivninger siger, at Danmark mangler 60.000 faglærte allerede i 2025. Også autobranchen mangler unge, der kan fylde hullet efter dem, som går på pension. Der skal rekrutteres unge af begge køn og i forvejen er der ikke mange kvinder i branchen. Derfor vil AutoBranchen Danmark i samarbejde med skolerne undersøge trivslen blandt kvinderne på uddannelserne. Formålet er at styrke rekruttering og muligheden for at fastholde kvinderne i autobranchen. Det sker i første omgang med trivselsanalyser udviklet i samarbejde med konsulenthuset LIVING INSTITUTE.
”Vi er nødt til at gøre noget, for vi skal vise kvinderne, at der er muligheder i autobranchen. Vi skal bruge data fra undersøgelserne til at se på, om trivslen skal øges på skolerne og til at videregive denne viden til forhandlerne, så de kender til problemstillingerne og kan tage det med i arbejdsmiljøet. Det er et vigtigt samarbejde,” siger Gitte Seeberg, der er adm. direktør i AutoBranchen Danmark.
College360 er den anden skole i Danmark, som ønsker at undersøge trivslen blandt kvinderne i samarbejde med AutoBranchen Danmark. Brancheorganisationen håber at kunne inspirere andre til at gå samme vej og således få flere skoler med.
”For os giver det god mening at være med i dette samarbejde, for vi ønsker jo kun det bedste for branchen, og som skole kan vi ikke være ligeglade. Vi kan også se, at manglen på lærlinge begynder at sætte ind, og selvfølgelig må vi alle tage del i at gøre noget. Som landets eneste skole med uddannelser til både mekaniker, karrosseritekniker og autolakerer, er det kun naturligt, at vi vil dette samarbejde,” siger Jesper Vang Falkenberg, uddannelseschef på College360.
I samarbejdet forpligter College360 sig til at undersøge trivslen blandt de unge kvinder på uddannelsen. Både hos dem, der er på uddannelsen, og hos dem, som eventuelt måtte vælge at forlade uddannelsen.
Konsulenthuset LIVING INSTITUTE har medvirket til at udarbejde det spørgeskema, som skal danne grundlag for arbejdet med at forbedre forholdene. Hos LIVING INSTITUTE er de specialister i ”diversity intelligence” – altså at arbejde med diversitet inden for såvel køn som kultur. Her siger partner Jens Rotbøll, at en bedre kønsfordeling ganske enkelt er en nødvendighed.
”Man kan spørge sig selv, om man har råd til at lade være. Når man mangler lærlinge, har man så råd til at ekskludere halvdelen af potentialet? Når vi samtidig ved, at når mænd og kvinder er bedst, er de endnu bedre sammen, så giver det rigtig god mening at sikre en bedre kønsfordeling. Mænd og kvinder tænker forskelligt, og det er et faktum, at folk der tænker forskelligt kan lave bedre resultater end folk, der tænker ens,” fortæller Jens Rotbøll, der er partner i LIVING INSTITUTE.
Jens Rotbøll tilføjer i øvrigt, at det ikke bare er på værkstedet, at autobranchen har brug for kvinder, fordi branchens kønssammensætning ikke afspejler, at købsbeslutningerne i høj grad er influeret af kvinder (85% af købsbeslutningerne influeres af kvinder og 68% af alle nye biler købes af kvinder ifølge The Automotive Institution US). Derfor er der brug for kvinder i alle dele af autobranchen.