Regeringen har nu formelt foreslået at afskaffe selvanmelderordningen for eksportbiler sammen med andre stramninger for autobranchen.

Den 2. oktober fremsatte regeringen lovforslag L24, der skal afskaffe selvmelderordningen ved eksport af biler per 1. januar 2020 og styrke regelefterlevelsen på autoområdet. Forslaget bygger på en politisk aftale, der blev aftalt med alle Folketingets partier før sommerferien. Afskaffelsen skulle have været gældende fra 1. juli 2019, men folketingsvalget kom i vejen for vedtagelsen, der skulle have fundet sted i maj.

Indgrebet er en konsekvens af, at statsrevisorerne har afsløret, at selvanmelderordningen er blevet udnyttet til svindel. AutoBranchen Danmark anerkender, at lukningen er nødvendig, men vi har kæmpet imod de urimelig høje gebyrer, som lovforslaget indebærer.

Lovforslaget medfører flere økonomiske konsekvenser for autobranchen: Et gebyr i underkanten af 2.000 kr. ved eksport af brugte biler og ophævelsen af kompensation ved udgifter til toldsyn (import 60 kr. og eksport 400 kr.). For de, der omgår registreringsafgiftsloven, vil bødestørrelserne fremover fordobles. Der er også mulighed for at idømme tvangsbøder, hvis man ikke samarbejder med myndighederne, når der udføres kontrol af registreringsafgift.

Som konsekvens af lovforslaget forlænges sagsbehandlingstiden ved godtgørelse af registreringsafgiften markant. Ved godtgørelse af registreringsafgift tredobles Motorstyrelsens betalingsfrist fra tre til ni uger. I tilfælde af mangelfuld dokumentation fordobles fristen for at indsende ny dokumentation fra tre til seks måneder.

Kravet om brug af standardformularer ved betaling af forholdsmæssig registreringsafgift ophæves til gengæld. Det betyder, at der gives mulighed for straks-ibrugtagning af leasingkøretøjer ved betaling af forholdsmæssig registreringsafgift, forudsat at køretøjet er registreret i DMR, indgivet en skriftlig erklæring om straks-ibrugtagning, betalt afgift og at Told- og Skatteforvaltningen ikke tidligere har givet afslag på ansøgning ved det pågældende køretøj og ejer.

Forslaget førstebehandles den 10. oktober og forventes vedtaget grundet den brede opbakning i Folketinget.

Lovforslaget kan læses i fuld længde på Folketingets hjemmeside.